مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

کاهش سن ورود به حرفه معلمی مطلوب است

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: كاهش حداقل سن ورود به آموزش و پرورش را مطلوب مي دانم.

عباس سلطانیان در میزگرد «نقد و بررسی سن ورود داوطلبان به نظام آموزش و پرورش کشور» که به میزبانی دبیرخانه شورای آموزش و پرورش برگزار شده، اظهار کرد: هم‌اکنون حداکثر سن ادامه تحصیل و ماندگاری در آموزش و پرورش ۲۰ سال است و دانش‌آموز پسری که ۱۸ سال تمام دارد اما بعد از ۱۸ سالگی فارغ‌التحصیل و از آموزش و پرورش منفک نشده، می‌تواند تا ۲۰ سالگی به تحصیل ادامه دهد.

وی افزود: با این حال در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش داشتن حداکثر ۲۴ سال تمام برای ورود به رشته‌های آموزش و پرورش الزام‌آور ذکر شده است. از سوی دیگر اخیرا در آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنرآموزی، داشتن حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال مطرح شده که افراد ۴۰ ساله باید دارای مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس باشند، اما نکته مهم تبصره‌های ذیل این ماده است.

سلطانیان توضیح داد: با مطالعه تبصره‌های ذیل این ماده متوجه می‌شویم اگر فردی مشمول چند مورد از این تبصره شود، می‌تواند تا۵۰ سالگی هم وارد آموزش و پرورش شود و با ۳۰ سال خدمت تا ۸۰ سالگی در آموزش و پرورش بماند. اینکه فرد۸۰ ساله چقدر می‌تواند برای آموزش و پرورش مفید باشد محل بحث است.

 مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه ما در آموزش و پرورش معلم استخدام می‌کنیم و نه کارمند، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید برای کم کردن شدت نیاز به معلم، تلاش کند. هروقت این شدت نیاز کم شود، راه‌های ورود به آموزش و پرورش محدودتر می‌شود. 

وی در خصوص ماده یک آیین‌نامه اجرایی مدارس، اینگونه توضیح داد: در این ماده اشاره شده که شیوه آموزش می‌تواند حضوری، غیرحضوری و ترکیبی باشد. دو دوره وزارت  آقای بطحایی، شیوه آموزش برخی دروس‌ تغییر کرد. از آن طریق شدت نیاز به معلم کم و آموزش ما با کیفیت می‌شد.

سلطانیان با اشاره به مدارس دوشیفته، تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی این است که از نیروهای موجود به خوبی استفاده نمی‌کنیم. در عمده مدارس تک شیفته تراکم دانش‌آموران در کلاس درس بالا است. اگر این تراکم را کاهش دهیم می‌توانیم از معلمان موجود که تجربه بیشتری دارند برای کم کردن نیاز نیروی انسانی استفاده کنیم. از طرفی باید درپرداختی‌ها به این معلمان بازنگری جدی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در باره اهمیت رصد دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان گفت: داوطلبانی که از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش و دانش‌آموخته اند در سال‌های اولیه خدمت کجا هستند؟ خیلی از اینها جذب بخش اداری آموزش و پرورش شده ‌اند و دست ما را در کلاس نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه به نظرم پایین آمدن حداقل سن ورود به آموزش و پرورش مطلوب است، افزود: در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز با احتساب سقف سنی ۶۰ سال برای بازنشستگی، می‌توان سن ورود به آموزش و پرورش را از ۳۰ سالگی در نظر گرفت.

سلطانیان در ادامه سخنانش تصریح کرد: بحث کمبود معلم، جدی‌ترین مسئله امروز آموزش و پرورش است. با بازنشستگی بسیاری از معلمان مواجه‌ هستیم. از سوی دیگر تغییرات ساختاری دوره‌های تحصیلی در سال‌های 1391 و 1392 که برای نخستین بار پایه ششم ابتدایی ایجاد شد و از سوی دیگر تغییرات رخ داده در سال‌های1395 و 1396 که دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دوره دوم متوسطه سه ساله شدند، تمهیدات لازم برای تامین نیروی انسانی در نظر گرفته نشد و مشکلات زیادی ایجاد کرد.

وی در باره نبود سیاست‌ها و برنامه‌های موثر در حوزه توزیع و ساماندهی نیروی انسانی، خاطر نشان کرد: تدریس معاونان مدارس در سال‌های اخیر شدت پیدا کرده است. براساس تحلیلی که انجام  دادیم، متوجه شدیم در مقطع نظری بیش از ۵۰ هزار ساعت از مجموع ساعات را معاونان مدارس تدریس می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنانش افزود: معاون مدرسه به خودی خود وظیفه سنگینی در مدرسه بر عهده دارد و باید متمرکز بر کار اصلی خودش باشد. از سوی دیگر وقتی اجبار به تدریس معاون مدرسه داریم، معاونان عمدتا دروسی را برای تدریس بر می‌دارند که برای آن دبیر ندارند و یا اینکه دبیری در دانشگاه فرهنگیان برای آن درس تربیت نکرده‌ایم.